כתבה באתר של חדשות נתניה / אסף וקנין. 30.8.2012

ההתבטאויות של תורג'י היו הטריגר

*האם הוא ישרוד את התביעה הנגדו? ג'רמי ארטייה תושב נתניה הגיש תביעה בגין אפליה אסורה כנגד איתי תורגמן והמועדון התל אביבי, דיזינגוף, שתורגמן אחד השותפים בו
אסף וקנין | פורסם: 30.08.2012 06:48 
ג'רמי ארטייה מנתניה, מי שתפס במו ידיו חשוד ברצח  לפני יותר מחודש, החליט כבר לפני זמן רב, על כוונתו להלחם בגזענות. חלק ממאבקו זה, הינו להלחם בכל תופעת הסלקציה הקיימת במועדונים כנגד בני עדתו, אתיופים. כלוחם בסיירת מובחרת, השמועה על נחישותו של ארטייה יצאה למרחוק לאחר תפיסת החשודים ברצח, אולם כבר קודם לכן החל ארטייה במלחמתו כנגד הגזענות כאשר כבר לפני מספר חודשים הצהיר על צעדת יחיד לירושלים, שם ביקש לשבות רעב  כמחאה על הגזענות כנגד בני העדה האתיופית.
לאחר שמאבקו זה לא הסתיים באקט ממשלתי או חקיקתי של הכנסת, החליט ארטייה לתעד את ההפלייה בכניסה למועדונים בכוחות עצמו. מתביעה שהגיש השבוע עלה כי ארטייה לא הוכנס כבר בחודש ינואר השנה למועדון תל אביבי בשם דיזינגוף. לעומת זאת, חברו של ארטייה, בהיר צבע עינים, הוכנס ללא בעיה ועניין זה תועד על ידי מצלמות ערוץ 10.
תיעוד סירוב הכנסתו למועדון על ידי מצלמות ערוץ 10 הפך השבוע גם לתביעה מתוקשרת לאחר שנתברר בדיעבד, כי אחד מבעלי המועדון, הוא השחקן איתי תורג'מן, מי שהפך למעין אוייב של אנשי העדה, לאחר שהחל לבצע חיקויים של אתיופים בתכנית השרדות שבה השתתף.
תורג'י אומנם הצהיר בתכנית כי הוא יודע שהוא פותח חשבון עם אנשי העדה, אך לא ידע עד כמה.
ארטייה ועורכי דינו עופר רון ומוטי קראוס, השתמשו בהתבטאויותיו בתכנית כחלק מכתב תביעתם כנגד תורג'י והמועדון שבבעלותו והגישו כאמור השבוע תביעה על סך 135 אלף שקלים כנגד בעלי המניות במועדון דיזנגוף, כאשר ראשון הנתבעים הוא תורג'י.
כחלק מרצונם של עורכי דינו של ארטייה להראות את הגזענות הנמשכת של תורג'י אשר טען השבוע בתגובה כי הוא כלל אינו עומד בכניסה למועדון ולכן גם אינו קובע מי ייכנס ומי לא, טענו השבוע בתגובה עורכי דינו של ארטייה, כי מועדון הדיזנגוף כבר נתבע והפסיד לפני מספר חודשים בתביעת סלקציה גזענית ועל כן, תורג'י, כאחד מבעלי המניות, היה חייב להפסיק את הגזענות או לעשות כל שביכולתו להפסיק את הסלקציה הפסולה בכניסה למועדון. "אבל כנראה היה עדיף לו שהסלקציה תימשך כי מבחינה עסקית זה היה טוב למועדון שמעדיף להתמודד עם כמה תביעות בודדות ולא לקיים את הוראות החוק" אמר עו"ד רון.
"ההתבטאויות של תורג'י בהשרדות היו רק הטריגר לתביעה שעילתה התבססה הרבה קודם לכן" טען השבוע עו"ד עופר רון בתגובה לטענות שנשמעו על ידי אנשי העדה ואנשי תקשורת שהבחינו בהבאה היזומה של מצלמות ערוץ 10, כי ארטייה יזם את התביעה כנגד תורג'י לצורך
עו"ד רון הוסיף בהקשר לכך: "לכל היותר ערוץ 10 פנו אליו ולא הוא אליהם" אמר עו"ד רון והוסיף :"ארטייה אינו זקוק לפרסום. מעבר לכך, התיעוד של המקרה היה הרבה לפני שתורג'י הופיע בהשרדות אבל זה נכון שההתבטאויות של תורג'י בהשרדות היו טריגר לתביעה כי בהתבטאויות הללו הוא הוכיח שלא רק שהוא לא מקפיד על הוראות החוק בכניסה למועדון שלו בצורה קבועה, הוא מזלזל בעדה שלמה בשעות צפיית שיא".
בתגובה לטענתו של תורג'י כי הוא בעל מניות אחד מני רבים בבעלות על המועדון שאינו מנהל אותו בשוטף ואינו קובע את מדיניות הכניסה כאשר הוא בעצמו: "מרוקאי קטן ושחור שגדל עם אתיופים בבניין בקריית מלאכי", הראה רון כי באופן חריג לחוק החברות ולמסך ההתאגדות כחברה, חוק איסור ההפלייה בשירותים ובמוצרים, מאפשר הטלת אחריות אישית על בעל מניות "ורק אם אותו בעל מניות מוכיח שהוא עשה כל שביכולתו כדי למנוע את ההפלייה האסורה בהתאם לתנאים שקבועים בחוק, רק אז הוא לא אחראי. זה לא המקרה של תורג'י". 
השבוע נודע כי פעילותו של ארטייה הנתנייתי לא נעלמה מעיניהם של בכירי המדינה כאשר מחד גוייס ארטייה למשטרה בהנחיית ראשי המשטרה ומאידך הוזמן ארטייה על ידי יושב ראש הכנסת רובי ריבלין, לקבלת פנים בכנסת. "לאחר שגם יו"ר הכנסת ראה את הסלקציה שבוצעה כנגדו ובירך אותו בפני כל המליאה" מוסר עו"ד רון ומוסיף: "ג'רמי לא צריך פרסום. הוא צריך שייאבקו בגזענות. ניסינו לקדם חוק שייתן עונש מינימום למועדונים שעושים סלקציות כך שתהיה הרתעה כי היום, גם אם מוכיחים שאדם לא נכנס בשל הפלייה ספולה ישנם שופטים שמקלים בכך ראש ופוסקים פיצוי של מספר אלפי שקלים שבעצם גורמים להגשת התביעה ולחשיפת ההשפלה בפני כל המדינה להיות לא כדאית ולכן הסלקציות ממשיכות גם היום בכל המועדונים. זה משתלם לכולם ואין הרתעה ואין ענישה מספקת בתחום".


תגיות: איתי תורג'מן, ג'רמי ארטיה, עו"ד עופר רון, עו"ד מוטי קראוס, הפליה אסורה, מועדון דיזינגוף, תשע בכיכר בע"מ, מרדכי עידן, אורן ישולה, ג'רי גוזלן, עדי וכלר, סלקציה, סלקטורית, גלי צה"ל, יומן הבוקר, גולן יוחפז, 26.8.2012, הישרדות, ערוץ 10, בוקי נאה, גיא פינס, אין כניסה לאתיופים, אסף וקנין, חדשות נתניה