כתבה באתר דה מרקר / 26.8.12

גזענות? צעיר אתיופי תובע את איתי תורג'מן ומועדון דיזינגוף

התובע, בוגר סיירת מובחרת, סיפר כי כניסתו סורבה בתירוצים שונים; מוסיף כי תורג'מן ביצע חיקויים נלעגים של בני העדה האתיופית במהלך התוכנית "הישרדות"
 
15:02  26.08.2012 מאת: יסמין גואטה

מועדון דיזינגוף ואיתי תורג'מן נתבעים על ידי צעיר ישראלי ממוצא אתיופי בטענה כי לא הורשה להיכנס למקום בשל צבע עורו, כך עולה מתביעה בסך של 135 אלף שקל שהוגשה בשבוע שעבר לבית משפט השלום בפתח תקווה. תורג'מן שהיה בעבר אחד הבעלים של המועדון אינו היחיד שנתבע, גם בעליו הנוספים של המועדון והמארחת שעמדה בכניסה - נתבעים.

התובע, ג'רמי ארטיה, בן 29 בן העדה האתיופית, בוגר סיירת מובחרת וסטודנט לתואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה היה פעיל למען צדק חברתי לבני הקהילה האתיופית. ארטיה גויס ליחידה מיוחדת במשטרת ישראל לאחר שקיבל תעודת הוקרה ממפכ"ל המשטרה עקב לכידת שני חשודים ברצח בעל חנות בנתניה.

בתביעה שהגיש באמצעות עו"ד עופר רון טוען ארטיה כי הגיע לפני כחצי שנה לבלות במועדון דיזינגוף. לדבריו, "כניסתו סורבה בתירוץ כי הכניסה מאופשרת רק למוזמנים שקיבלו כביכול SMS המאשר את כניסתם ותחנוניו לא הועילו". ארטיה מתאר בתביעה כי "מיד לאחר שסורבה כניסתו, נכנס חברו שהנו יליד ישראל, בהיר ובעל עיניים בהירות מבלי שהיה מוזמן כלל, בלי שנדרש להציג הודעת SMS המאפשרת את כניסתו וכמובן מבלי שהודעה כזו תהיה ברשותו".

לטענת ארטיה, בדיקה שהתבצעה באתרים משפטיים ובאינטרנט גילתה כי הנתבעים הם בעלי עבר עשיר בסלקציה כנגד כהי עור, בעלי מוצא ערבי או מזרחי ואף חוייבו בעבר על ידי בתי המשפט לשלם פיצויים לאנשים אותם הפלו.

אשר לאיתי תורג'מן מוסיף ארטיה כי הוא "מהווה גיבור תרבות בעבור חלקים ורבדים מסוימים מקהל הצופים בתוכנית הישרדות". לדברי ארטיה, תורג'מן "הוסיף חטא על פשע וביצע חיקויים נלעגים של בני העדה האתיופית במהלך התוכנית 'הישרדות' בשעות של צפיית שיא והביע דעות גזעניות כלפי שחורי עור באוזני חלק מחבריו או יריביו לתוכנית, וזאת באופן המבהיר במפורש את דעותיו הגזעניות ומבהיר כי ההתנהלות המפלה של המועדון בבעלותו הנה המשך ושיקוף דעותיו הגזעניות".

ארטיה מבקש מבית המשפט לתת צווים לעיון בחלק מהחומרים המצונזרים של התוכנית, וכמו כן דורש כי יובאו לעדות מספר מצומצם ממשתתפי התוכנית שמסרבים לטענתו לתת תצהיר לאור התחייבותם בכתב כלפי ערוץ 10 שלא לגלות כל פרט מעבר לקטעים המצולמים ששודרו לקהל הרחב. בית המשפט מתבקש לתת להם להעיד למרות המגבלה הזו.

זוהר יעקובסון, הסוכנת של איתי תורג'מן מסרה בתגובה "התביעה היא נגד מועדון דיזינגוף, איתי תורג'מן היה בזמנו שותף במקום ביחד עם עוד תשעה חברים. הוא מעולם לא עמד באופן אישי בכניסה למקום ועשה סלקציה זה קצת מגוחך להאשים אותו בזה. לגבי האמירות והחיקויים, בתוכנית הוא חיקה מרוקאים, רוסים ואתיופים. אלה הכלים שלו כשחקן וכקומיקאי ואני מציעה לכולם לקחת דברים בפרופורציות. איתי גדל בקרית מלאכי בשכונה שרוב רובה היתה אוכלוסיה אתיופית וקצת הזוי להאשים אותו בגזענות".


תגיות: איתי תורג'מן, ג'רמי ארטיה, עו"ד עופר רון, עו"ד מוטי קראוס, הפליה אסורה, מועדון דיזינגוף, תשע בכיכר בע"מ, מרדכי עידן, אורן ישולה, ג'רי גוזלן, עדי וכלר, סלקציה, סלקטורית, גלי צה"ל, יומן הבוקר, גולן יוחפז, 26.8.2012, הישרדות, ערוץ 10, בוקי נאה, גיא פינס, אין כניסה לאתיופים, דה מרקר, יסמין גואטה